Marakuja – jak jeść?

0
26

Ten egzotyczny owoc kojarzy nam się przede wszystkim z charakterystycznym słodko-kwaśnym smakiem i zapachem. Marakuja nazywana inaczej passiflorą jest jednym z głównych składników wszystkich soków i napoi egzotycznych, które na codzień kupujemy w supermarketach. Jak się okazuje marakuja jest nie tylko owocem smacznym ale przede wszystkim owocem zdrowym, którego właściwości odżywcze cenione są zwłaszcza w krajach Ameryki Południowej. Chcesz wiedzieć jaki wpływ na organizm ma regularne zajadanie się marakują? Zastanawiasz się jak ją jeść oraz do czego ją wykorzystać?

Marakuja – wartości odżywcze

Marakuja jest owocem egzotycznym pochodzącym z Ameryki Południowej ale dzisiaj uprawiana jest także w innych regionach świata np. na Hawajach, w Afryce czy Nowej Zelandii. Popularna marakuja określana jest również mianem passiflory lub męczennicy jadalnej. Jej prozdrowotne właściwości dostrzeżono już w czasach starożytnych, miąższem z marakui leczono kaszel, bezsenność, problemy z sercem itp.

Dzisiaj, kiedy medycyna jest wysoko rozwinięta wiemy, że passiflora bogata jest m.in. w witaminę C, witaminy z grupy B, kwas foliowy, witaminę A, witaminę K, witaminę E, wapń, żelazo, fosfor, magnez, potas, sód i cynk.
Substancje odżywcze zawarte w męczennicy jadalnej pozytywnie wpływają na pracę układu krążenia (obniża ciśnienie), układ oddechowy (łagodzi objawy astmy), układ pokarmowy (wspomaga procesy trawienia) a także układ nerwowy (ułatwia zasypianie).

Po czym poznać, że owoc jest dojrzały?

Marakuja jest jednym z tych owoców, o których dojrzałości świadczy zewnętrzny wygląd. Kupując ten owoc wystarczy tylko bacznie przyjrzeć się jego skórce, im bardziej będzie ona pomarszczona a owoc cięższy tym miąższ znajdujący się w środku słodszy i soczystszy. Nie wybieraj marakuj, które posiadają gładką skórę – taki wygląd świadczy o tym, że owoc jest nie dojrzały, kiedy już przypadkiem kupisz takie marakuje pamiętaj by odstawić je na kilka dni w ciepłe i suche miejsce by w spokoju mogły dojrzeć.

Marakuja - jak jeść?
Jak jeść marakuję?

Jedzenie marakui nie powinno przysporzyć Ci większych problemów, nawet w sytuacji kiedy to dopiero Twoje pierwsze spotkanie z tym owocem. Zanim przystąpisz do spożywania, pamiętaj by passiflorę jak każdy inny owoc i warzywo dokładnie umyć pod bieżącą wodą a następnie osuszyć. Tak przygotowaną marakuję należy przekroić na dwie równe połówki, miąższ można wyjadać łyżeczką bezpośrednio ze środka lub wydobyć go na jakieś naczynie by wykorzystać później do przygotowania jakiegoś dania o czym opowiemy Ci już za chwilę.

Marakuja w kuchni – jak i do czego można ją wykorzystać?

Marakuja najlepiej smakuje jedzona na surowo co nie znaczy, że nie można jej wykorzystać w zupełnie inny sposób. Z miąższu przygotować można m.in. sos owocowy do naleśników i gofrów (oraz niektórych potraw mięsnych) a nawet lody. Passiflora rewelacyjnie sprawdza się jako dodatek do różnego rodzaju deserów, ciast (zwłaszcza tych na zimno!), koktajli, świeżo wyciskanych soków i lemoniad. Z marakui zrobić można także zdrową i smaczną konfiturę lub dżem bądź po prostu dodać ją do sałatki owocowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here