Żelazo – co jeść?

0
294

Żelazo jest jednym z tych pierwiastków, które odgrywają niezwykle ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Jego niedobór prowadzić może do niedokrwistości, która związana jest z wystąpieniem wielu dokuczliwych objawów takich jak uczucie ciągłego zmęczenia czy wzmożona senność. Żelazo znajdziemy w czerwonych burach oraz wątróbce ale to nie jedyne źródła tego drogocennego pierwiastka. Zastanawiasz się co jeść by uzupełnić braki żelaza w organizmie? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Niedobór żelaza groźny dla zdrowia?

Niewystarczająca ilość żelaza w organizmie jest przyczyną obniżonego poziomu hemoglobiny (naturalnego barwnika krwi), co z kolei prowadzi do anemii (niedokrwistości). Na szczęście niedobór żelaza można w bardzo prosty sposób uzupełnić, zamiast leczenia środkami farmakologicznymi wystarczy nieco zmodyfikować swoją codzienną dietę, o czym opowiemy Ci już za chwilę. Teraz natomiast skupimy się na objawach charakterystycznych dla anemii wywołanej niedoborem żelaza.

Jeżeli w ostatnim czasie dokucza Ci zmęczenie oraz senność, Twoja cera jest blada a dodatkowo zauważyłaś objawy takie jak: apatia, wypadanie włosów, łamiące się paznokcie, nawracające bóle głowy, zawroty głowy, wzmożone pragnienie, problemy skórne w okolicach ust to najwyższa pora by wykonać badanie krwi pod kątem poziomu hemoglobiny we krwi.

W jakich produktach znajdziemy żelazo?

Niedobór żelaza jest wynikiem stosowania złych nawyków żywieniowych, jeśli nie zwracasz większej uwagi na to co jesz i żywisz się głównie w popularnych fast-foodach, ten problem dotyczyć może także i Ciebie.
Zadbaj o to by przygotowywane posiłki były zdrowe, pełnowartościowe oraz lekkostrawne. Ogranicz jedzenie żywności wysoko-przetworzonej i używki typu mocna herbata, czarna kawa i alkohol.
W Polsce za cenne źródło żelaza uważa się przede wszystkim czerwone buraki (buraki ćwikłowe) oraz wątróbkę. Anemicy powinni jeść buraki praktycznie codziennie, pod każdą postacią, wskazane jest spożywanie dużej ilości soków z czerwonego buraka oraz jego przetworów.

Żelazo - co jeść?

Jednak to nie wszystko duże ilości tego pierwiastka znajdują się w warzywach liściastych i warzywach zielonych. Postaraj się zatem by od dzisiaj w menu na stałe zagościł jarmuż, szpinak, rukola, brukselka, fasola szparagowa, zielony groszek, szczypiorek, kalarepa, pietruszka, brokuły, szparagi itp.
Żelazo obecne jest również w ryżu, jęczmieniu i kukurydzy – zadbaj więc o to by jedno z tych zbóż choć raz dziennie pojawiło się na Twoim stole.

W przypadku niedoborów tego pierwiastka zalecane jest także spożywanie czerwonego mięsa np. wołowiny oraz tłustych ryb np. makreli. Oprócz tego żelazo znajdziesz również w czerwonej fasoli, soczewicy, suszonych owocach (np. brzoskwinie, ananas, rodzynki), migdały.

Pamiętaj, by Twoja dieta na niedobór żelaza nie trwała tydzień ani dwa, przestrzegać należy jej cały czas. Jak widać, produktów bogatych w ten pierwiastek jest całe mnóstwo dzięki czemu jadłospis może być bardzo urozmaicony.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here