Czosnek – jak jeść?

0
724

Czosnek najczęściej wykorzystujemy w kuchni, chcąc dodać naszym potrawom charakterystycznego posmaku i aromatu. Jednak oprócz walorów smakowych czosnek posiada wiele właściwości odżywczych, o których należy pamiętać. Czosnek wraz z cebulą uznawany jest za jeden z najlepszych naturalnych antybiotyków wspomagających walkę z chorobami wirusowymi. Jeżeli nie przepadasz za jego zapachem i smakiem po przeczytaniu tego artykułu z pewnością zmniejsz zdanie i na stałe wprowadzisz go do swojego jadłospisu.

Czosnek – wartości odżywcze i wpływ na nasze zdrowie

Większości z nas czosnek kojarzy się z dosyć przykrym zapachem i filmami o wampirach, na świecie ceniony jest on przede wszystkim przez wzgląd na swoje właściwości prozdrowotne.
Czosnek zwyczajny (czosnek pospolity) zaliczany jest do rodziny roślin amarylkowatych. Traktujemy go jako warzywo oraz przyprawę ale wykorzystywany jest również jako naturalny antybiotyk.
Lekarze i specjaliści zalecają by spożywać co najmniej jeden ząbek czosnku dziennie by w niedługim czasie zobaczyć pierwsze efekty jego działania na nasz organizm.

W czosnku znajdziemy m.in.: witaminy z grupy B, witaminę C, witaminę PP (niacynę), prowitaminę A a także minerały – wapń, żelazo, potas, magnez, cynk, jod, fosfor, chlor oraz mikroelementy takie jak: chrom, kobalt i nikiel. Jednak to co w czosnku najcenniejsze to zawarte w nim olejki eteryczne, odpowiadają one nie tylko za typowy mocny zapach i smak ale także dostarczają naszemu organizmowi allicynę i siarczki. Oprócz tego w ząbku czosnku obecne są: błonnik, białka (aminokwasy), cukry (węglowodany), związki śluzowe i flawonoidowe i saponiny.

O czym wspominaliśmy na samym wstępie czosnek w naturalny sposób wspomaga nasz układ odpornościowy, łagodzi objawy infekcji oraz chorób wywoływanych przez drobnoustroje a to wszystko dzięki zawartości allicyny, która pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu krwionośnego i pracę serca, dodatkowo obniża ona ciśnienie krwi i poziom złego cholesterolu.

Obecne w czosnku antyoksydanty chronią komórki naszego ciała przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, czosnek wykazuje także silne działanie przeciwnowotworowe. Jego regularne spożywanie zmniejsza ryzyko przed zachorowaniem na nowotwór jelita grubego.

Czosnek - jak jeść?
Jak spożywać czosnek?

Czosnek sprzedawany jest w sklepach w formie sproszkowanej lub tradycyjnie w główkach. Najzdrowszy jest bez dwóch zdań ten w postaci surowej. Ząbek czosnku należy obrać z łupinki, następnie odkroić trzeba jego początek i koniec tak by pozbyć się twardych części, dopiero teraz można go zjeść!

Czosnek w kuchni – jak i do czego go wykorzystać?

Aby uzyskać jak największą ilość substancji odżywczych czosnek należy jeść na surowo, niestety nie wszyscy są na tyle odważni – osoby, które nie przepadają za jego smakiem i zapachem wzbogacać powinni nim przygotowywane potrawy. Czosnek wykorzystywany jest głównie jako jeden ze składników różnego rodzaju sosów oraz dań duszonych i smażonych.
Z czosnku zrobić można również pastę lub masło, którym następnie będziemy smarować razowe pieczywo – pomysłów na jego wykorzystanie jest wiele, jesteśmy przekonani, że i Ty znajdziesz właściwy sposób na użycie czosnku!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here