Karp

Chociaż wigilijny karp coraz częściej zastępowany jest innymi rybami, to i tak większość gospodyń nie wyobraża sobie świąt bez tej ryby. Szczególnie, że można ją podawać na wiele sposobów: ją podawać na wiele sposobów: gotowaną, smażoną, pieczoną lub w galarecie. Występują też wersje na ostro i na słodko (np. karp w pomarańczach). Karp pochodzi z Azji Wschodniej, a do Europy trafił na przełomie XII i XIII wieku (do Polski w XIII w.). Obecnie występuje niemal we wszystkich strefach klimatycznych. Jego siedliskiem są stawy i jeziora nizinne. To duża ryba hodowlana, której cechą charakterystyczną są cztery grube wąsy: dwa małe zlokalizowane na górnej wardze i dwa większe – w kącikach pyska. Istnieje kilkanaście różnych rodzajów karpia, z których najpopularniejsze to: karp królewski, pełnołuski i drobnołuski, hodowlany, golec, koi i zatorski. Tłusta ryba posiada lekko słodkie, białe mięso, a chuda – czerwone. W 100 g karpia znajduje się ok. 110 kcal. Zdaniem specjalistów im mniejsza ryba, tym lepsza. W przypadku około kilogramowego karpia trzeba jednak uważać na drobne ości. Większe ryby łatwiej jest filetować, dzięki czemu prościej wyciągnąć ości z usmażonego mięsa. Karpia powinno się podawać z chrzanem, który rozbija tłuszcz na łatwe do strawienia cząstki. Dla wydobycia delikatnego smaku mięsa, warto też skropić go sokiem z cytryny. W  tradycyjnej kuchni polskiej, karp uznawany jest za potrawę postną. Można go przyrządzić w galarecie, usmażyć, ugotować lub upiec np. z dodatkiem płatków migdałowych. Doskonały jest także karp faszerowany w galarecie, w szarym sosie, na niebiesko, pieczony z kapustą, zapiekany z cebulą, z pieczarkami, w sosie chrzanowym lub cebulowym.

Share Button

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress