Sery i ich rola w żywieniu

0
108

Sery są bogatym źródłem pełnowartościowego białka. Białko jest jednym z podstawowych składników pożywienia. Niedobór białka w diecie powoduje takie zmiany w organizmie, jak: zahamowanie wzrostu i rozwoju u dzieci i młodzieży, niedokrwistość, zmiany degeneracyjne wątroby, ogólny spadek odporności na choroby.

Sery są jednym z najbogatszych źródeł tłuszczu zwierzęcego. Tłuszcze stanowią przede wszystkim najbardziej skoncentrowane źródło energii dla organizmu ludzkiego. Tłuszcze znajdujące się w 100 g sera zawierają witaminę A w ilości pokrywającej dzienne zapotrzebowanie człowieka w około 20%. Są bardzo sycące, ponieważ hamują wydzielanie soku żołądkowego.

Sery są obfitym źródłem wapnia i fosforu. Rola tych składników mineralnych nie ogranicza się wyłącznie do udziału w budowie kośćca i zębów. O fosforze mówi się na przykład, że nie ma innego składnika pokarmowego, który by odgrywał zasadniczą rolę w tylu różnorodnych i ważnych procesach życiowych.

Witaminy A, Bi i 62, których dobrym źródłem są sery, mają istotne znaczenie dla utrzymania prawidłowego stanu zdrowia człowieka. Witamina A pobudza tworzenie się nowych komórek i tkanek. Konieczna jest dla organizmów rosnących. Brak witaminy A wywołuje suchość i łuszczenie się skóry, rogowacenie ujść torebek włosowych, łamliwość włosów oraz poważne zmiany w narządach wzroku. Większe niedobory witaminy Bi powodują zmiany degeneracyjne w układzie nerwowym. Brak odpowiedniej ilości witaminy 82 objawia się zmianami na języku i zewnętrznych częściach jamy ustnej (łuszczenie się i pękanie warg, zajady), zmianami łojotokowymi i wypryskami na twarzy oraz zmianami w oku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here