Nasiona chia – jak jeść?

0
38

Nasiona chia i ich dobroczynne działanie znane było od wieków. Ziarenka szałwii hiszpańskiej można jeść w towarzystwie owoców, jogurtów, czy mleka i nie potrzeba do tego specjalnych umiejętności kulinarnych. Mogą je spożywać osoby, które chcą schudnąć, ale z umiarem, bo ziarna szałwii są bardzo kaloryczne.

Nasiona chia słyną ze swych wyjątkowych wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych. Nasiona chia zawierają więcej kwasów omega-3 niż uchodzący za ich skarbnicę hodowlany łosoś atlantycki. Są także bardziej bogate w wapń niż mleko. Poza tym nasiona chia sprawdzą się w kuchni – warto spróbować pudding chia.

Kilka słów o nasionach chia:

Nasiona chia to nasiona szałwii hiszpańskiej (Salvia hispanica L.) – pochodzącej z Meksyku i Gwatemali roślinie. Właściwości zdrowotne i wartości odżywcze nasion chia doceniły już plemiona Nahua (Azteków) w środkowym Meksyku. Nasiona chia były, zaraz po fasoli i kukurydzy, trzecią najważniejszą dla Azteków uprawą. W Polsce zainteresowanie nasionami chia wzrosło w ostatnich latach, ziarenka szałwii zawierają bowiem mnóstwo pozytywnych dla organizmu człowieka składników, m.in. kwasy tłuszczowe: omega-3 (18g w 100 g) i omega-6 (6g w 100g). Zawierają one także błonnik, witaminę B, potas, magnez, wapń, żelazo czy selen.

Gdzie można znaleźć ziarna szałwii?

W sklepach internetowych ziarna szałwii kupić można już za kilkanaście złotych za kilogram. W sklepach, nie tylko ze zdrową żywnością, ale także zwykłych marketach znajdziemy nasiona, jak też całą gamę produktów z dodatkiem ziarenek chia. Już nawet piekarnie oferują coraz większy wybór pieczywa, wzbogaconego tymi nasionami, na przykład chleb z chia i kaszą jaglaną. Na rynku dostępne są także batony, sezamki, ciasteczka, ciasta oraz gotowe musli z chia. W ofercie znajdziemy również olej uzyskany w wyniku tłoczenia nasion szałwii hiszpańskiej.

Jakie właściwości posiada szałwia hiszpańska?

Nasiona chia mają liczne właściwości, a to za sprawą bogactwa znajdujących się w nich witamin, minerałów i antyoksydantów. Ich dobroczynny wpływ wynika m.in. z obecności kwasów tłuszczowych: omega-3 (18g w 100 g) i omega-6 (6g w 100g). To kilka razy więcej niż w cenionym właśnie za kwasy tłuszczowe łososiu, które mają właściwości antynowotworowe, spowalniające procesy starzenia się komórek czy zmniejszające ryzyko wystąpienia zawału serca.

Ziarna szałwii mają aż dwa razy więcej błonnika niż otręby, dlatego szczególnie polecane są osobom dbającym o zgrabną sylwetkę. Nasiona pęcznieją w brzuchu, a w połączeniu z obecnością błonnika sprawiają, że uczucie sytości pozostaje po zjedzeniu posiłku na znacznie dłużej. Ponadto obecność leptyny w tych ziarnach doda nam energii.

W szałwii hiszpańskiej znajdziemy także witaminę B, magnez, bardzo dużo wapnia, potas, selen oraz żelazo. Dzięki temu na pokaźnej liście właściwości szałwii hiszpańskiej można znaleźć także:

  • lepszą pracę mózgu, a co za tym idzie koncentrację i nastrój
  • lepszą przemianę materii
  • oczyszczanie organizmu z toksyn
  • lepszą kondycja włosów, skóry i paznokci
  • poprawę poziomu witamin i składników mineralnych w organizmie
  • mniejsze ryzyko osteoporozy
  • obniżenie poziomu złego cholesterolu

Jak spożywać ten zdrowy przysmak osób na całym świecie?

Jeśli mamy odrobinę czasu możemy poeksperymentować z nasionami chia we własnej kuchni. Osoby zabiegane, czy te, które nie lubią spędzać w kuchni zbyt wiele czasu, mogą zwyczajnie posypać ziarenkami pieczywo posmarowane masłem, na które następnie kładzie się wędlinę czy żółty ser. Nasiona chia można też jeść uprzednio dodając je do serka wiejskiego czy ulubionego jogurtu, na przykład owocowego. Będzie to nie tylko zdrowe, ale też i chrupiące urozmaicenie przekąski.

Ziarenka szałwii hiszpańskiej bardzo łatwo nasiąkają, a pod wpływem wilgoci pęcznieją. Woda w połączeniu z nimi zyskuje konsystencję żelu czy też galaretki. To sprawia, że nasiona chia fantastycznie nadają się do domowej roboty puddingów czy budyniu, stanowiąc oryginalne i zdrowsze wersje tych przysmaków.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here