Dieta białkowa – co jeść?

0
1128

Dieta białkowa uznawana jest przez specjalistów za dietę odchudzającą przynoszącą najlepsze efekty. Jak sama nazwa wskazuje sposób odżywiania skupia się na przyjmowaniu produktów wysokobiałkowych. Białko jest substancją odżywczą, która w naturalny sposób oczyszcza organizm z toksyn co z kolei pozytywnie przekłada się na utratę zbędnych kilogramów. Chcesz wiedzieć jakie produkty należy włączyć w codzienne menu będąc na diecie białkowej? Co jeść a czego unikać?

Podstawowe zasady diety białkowej

Dieta białkowa nie do końca jest dietą, a to z tego względu, że jest to pewien sposób odżywiania zakładający jedynie spożywanie znacznie większych ilości białka niż zwykle. Na diecie białkowej mogą być zarówno wegetarianie jak i mięsożercy, w obydwu przypadkach ich jadłospis choć zupełnie inny, nakierowany będzie na przyjmowanie produktów bogatych w białko. Do najpopularniejszych diet białkowych zalicza się dietę Dukana, dietę MIND, dietę South Beach i wiele innych.
Osoba stosująca dietę białkową dostarczając organizmowi większych ilości białek, powinna zmniejszyć ilość dostarczanych węglowodanów oraz tłuszczów.

Co jeść na diecie białkowej?

Niezależnie od tego na jakiej diecie jesteś to spożywane przez Ciebie posiłki powinny być pełnowartościowe, czyli bogate w białka, węglowodany i tłuszcze. Białka w organizmie ludzkim pełnią niezwykle ważną funkcję, są one podstawowym składnikiem budulcowym komórek ciała, uczestniczą w produkcji hormonów oraz enzymów a także wspomagają układ odpornościowy.

W Twoim menu znaleźć powinny się produkty bogate w łatwo przyswajalne białko. W pierwszych dwóch tygodniach diety, spożywać należy m.in.: jajka, produkty nabiałowe (serki wiejskie, mleko, kefiry, jogurty naturalne i typu greckiego), ryby, drób (kurczaka i indyka), wołowinę, owoce morza oraz cielęcinę. Posiłki powinny być przygotowywane na parze bądź pieczone, należy unikać smażenia w głębokim tłuszczu.

Dieta białkowa - co jeść?

Kolejny tydzień to wzbogacenie jadłospisu w świeże warzywa – brokuły, szpinak, pomidory, pieczarki, seler naciowy, marchew, cukinię, paprykę itp. Unikać należy jedzenia natomiast ziemniaków oraz roślin strączkowych np. fasoli czy bobu.
Następnego tygodnia do diety włączyć można owoce (wszystkie z wyjątkiem bananów), pieczywo pełnoziarniste oraz żółte sery.
Dieta białkowa może być stosowana tak długo jak jest to potrzebne, zwłaszcza jeżeli jest ona właściwie zbilansowana.

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na białko?

Zgodnie z opinią Polskiego Instytutu Żywności i Żywienia a także rekomendacją dietetyków, dzienne spożycie białka nie powinno przekroczyć 10-15% w przyjmowanych pokarmach. Głównym celem diety białkowej jest znaczne zwiększenie ilości dostarczanych organizmowi białek.

Wyróżnić możemy:
– dietę białkową, gdzie dzienne spożycie białek wynosić powinno 20% w przyjmowanych pokarmach;
– dietę wysokobiałkową, gdzie dzienne spożycie białek wynosić powinno 20-30% w przyjmowanych pokarmach;
– dietę bardzo wysokobiałkową, gdzie dzienne spożycie białek wynosić powinno powyżej 30% w przyjmowanych pokarmach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here